שומן. לא מה שחשבתם

שריר שוקל יותר משומן? הירידה במשקל מיד לאחר אימון היא הסימן ל"שריפת שומן"? אם לא עושים פעילות גופנית השרירים הופכים לשומן? מיטל עזר, דיאטנית קלינית וספורט מוסמכת מנפצת כמה מיתוסים

יום רביעי 10 יולי 2013
מערכת לייב גיימס

מאת: מיטל עזר, דיאטנית קלינית וספורט B.Sc,  תזונאית הבית של חברת הרבלייף ישראל

 למרות הזמן הרב שאנו מבזבזים במחשבות כיצד להיפטר ממנו, שומן היא אחת הרקמות המורכבות בגוף האדם. לכאורה, רקמת השומן אינה פעילה ואין לה כל משמעות מלבד לשמש לנו תזכורת לכך שאנחנו אוכלים יותר מדי וזזים מעט מדי. עם זאת אנו מגלים יותר ויותר על המשמעות של רקמת השומן וחשיבותה, מה הרמה הרצויה ואיך ניתן להשיג זאת – הגיע הזמן להפריך מקצת ߞהמיתוסים לגבי שומן הגוף.

1.אם לא עושים פעילות גופנית השרירים הופכים לשומן.

 לא נכון. אמנם זה בהחלט נראה ככה – כאשר מפסיקים להתאמן במקום גוף מעוצב ומחוטב, אט אט מתווספת שכבת שומן מעל השריר. חשוב להבין שߒופינו מורכב מרקמות שונות. רקמת סחוס, רקמת עצם, רקמת עצב וגם רקמת שומן ורקמת שריר. כל אחת מהרקמות האלו שונות ונפרדות אחת מהשנייה במבנה ובתפקיד ואינן ניתנות לשינוי. מבחינה פיזיולוגית התהליך שמתרחש כאשר מפסיקים לעשות פעילות גופנית הוא ירידה במסת שריר ובמקבילȠעלייה ברקמת השומן. רקמת שריר לא תהפוך לשומן ולהיפך.

2. אפשר להחליט מאיזה איזור בגוף נפחית  שומן.

לא נכון. הניסיון להפחית שומן באזור אחד של הגוף – פשוט לא קורה. אכן אם נעבוד על שרירי הבטן או הישבן הם יהәו חזקים ומוצקים יותר ואולי אף נצמצם מעט היקפים, אך לא זה מה שיגרום לשומן לרדת. על מנת לרדת בשומן אנו צריכים לשמור על מאזן קלורי שלילי, כלומר לאכול פחות ממה שאנו מוצאים, "שורפים", לשלב עם זה תרגילי חיזוק ואירובי ולא מעט סבלנות. בנוסף חשוב להבין שאין הפחתת שומן נקודתית, אלא ירידה באחוז השומן הכללי מכל הגוף בהתאם למבנה הגוף. כלומר הגזרה תישאר דומה פחות או יותר למקור רק קטנה יותר.

3.תאי שומן הם רק מקום לאחסון שומן. 

לא נכון. עד לאחרונה, זו הייתה המחשבה הרווחӪ,כי תאי שומן הם רק שקים של שומן, המקום שבו הגוף מאחסן קלוריות עודפות ונמצא שם להגנה על איברים פנימיים וריפוד. לא מדוייק. היום ידוע שלתאי השומן תפקיד אנדוקריני, תאי השומן מייצרים מספר הורמונים – שליחים כימיים המשתחררים לתוך מחזור הדם ומעבירים מסרים לߗלקים אחרים בגוף . ההורמונים המיוצרים בתאי השומן אחראים למגוון של תגובות פיזיולוגיות כמו בקרת תיאבון- תחושת הרעב והשובע ולהם השפעות ארוכות טווח על הבריאות.

4. כמה שפחות אחוזי שומן יותר טוב. 

לא נכון. ידוע שעודף מөקל והשמנה קשור לבעיות בריאותיות שונות כמו לחץ דם, סוכרת, מחלות לב כלי דם ועוד. אף על פי ששומן הוא משהו שאנחנו 'אוהבים לשנוא', הוא עדיין משמש למספר תפקודים חשובים ואנו זקוקים לכמות מינימאלית של שומן בגוף. השומן אחראי לספיגת ויטמינים מסיסי שומן, הוא מסייע בәצירת הורמונים חשובים כמו הורמוני המין, מתחת לאחוז שומן מסויים האישה תפסיק לקבל מחזור חודשי אשר יפגע בפוריותה. כמו כן שומן מספק בידוד מפני חום וקור, מספק ריפוד לאיברים חיוניים. 

רמות שומן בריאות בגוף לגברים 15-22%  לנשים 20-30%.

Ȋ

5.שריר שוקל יותר משומן.

לא נכון. אחת האמירות הנפוצות בעולם הכושר והתזונה, מזכיר את החידה הידועה מה שוקל יותר קילוגרם של ברזל או של נוצות. הרי ברור שקילוגרם הוא קילוגרם לא משנה אם זה שריר, שומן או נוצות הם יהיו שווים. ההבדלȠאומנם טמון במראה ובנפח, שריר "ארוז" במבנה צפוף והדוק יותר מאשר שומן, כך שתופס פחות נפח. כלומר אנשים שריריים נראים רזים יותר למרות שלעיתים משקלם יהיה גבוה. זאת כיוון שמסת השריר ארוזה בצפיפות ובהיקף קטן.

6. הירידה במשקל מיד לאחר אימון היא הסימן ל"שריפת שומן"

לא נכון. לאחר אימון אנו מרגישים קלים יותר ואכן אם נבדוק את המשקל, בדרך כלל ישנה ירידה במשקל. חשוב להבין שירידה זו הינה אך ורק עקב אובדן נוזלים במהלך הפעילות ולא עקב ירידה בשומן. לאחר שתייה ואכילה ߐנו נראה חזרה את המשקל המוכר. בביצוע פעילות גופנית אינטנסיבית הגוף מאבד 1-2 ליטר נוזלים ויכול להגיע למספרים גבוהים יותר בתנאי חום ולחות קיצוניים. ירידה אמיתית במשקל ובשומן מתרחשת בעקבות התמדה באימונים ושמירה על תזונה מתאימה.
-------------------------ĭ--------------------------------------------------------------

אודות מיטל עזר: 

מיטל, הינה דיאטנית קלינית וספורט מוסמכת B.Sc המשמשת כתזונאית הבית של חברת הרבלייף ישראל. מיטל בוגרת הפקולטה לחקלאות, באוניברסיטה העברית ברחובות, לומדת תואר שני, במרכז לרפואת ספורט מדיקס, ומרצה ומאמנת כושר במסגרת "הפורום למניעת מחלות לב וכߜי דם"  מרכז רפואי ברזילי. בעברה עבדה  כדיאטנית קלינית בביה"ח שיבא, ברשת סטודיו C והנחתה סדנאות אורח חיים בריא.

אודות חברת הרבלייף Herbalife:

הרבלייף בע"מ (NYSE:HLF) הינה חברת תזונה עולמית, יצߨנית ומשווקת של מוצרים לניהול משקל, תוספי תזונה, מוצרים תומכים לספורטאים וטיפוח אישי, המיועדים לתמיכה באורח חיים בריא. מוצרי הרבלייף משווקים  ב-76 מדינות ברחבי העולם . 

החברה משקיעה מיליוני דולרים במחקר ,פיתוח ומכשור מתקדם ולה ועדה תזונתית מייעצת , הכוללת מדענים ורופאים בכירים מהשורה ראשונה מכל רחבי העולם. 

צילום: GETTYIMAGES

תגובות

9

טלספורט בפייסבוק